Přesto si nemůžu odpustit tento článek.
Školy jsou díky pandemii koronaviru zavřeny od 11. 3. 2020, to všichni víme. A naši 2 synové najednou zůstali doma.
Nastala jiná situace a to nejen ve školství. Nikdo si nedovedl představit, jak celá situace bude dlouho trvat a jak si s ní poradit.
Ministerstvo školství sice dalo nějaká doporučení, ale samotný plán výuky zůstal na vedení školy a učitelích jako takových.
A myslím si, že v tom je kámen úrazu. Ale k tomu se dostanu.
Po jedenáctém březnu se z nás rodičů stali učitelé a z mnohých pedagogů IT specialisté.
Nejprve to bylo úsměvné, každý den jsme na stránkách školy, nebo na osobních stránkách jednotlivých učitelů nacházeli látku, kterou bylo potřeba s dětmi probrat a dělali jsme úkoly. Samozřejmě a to hlavně pro nás rodiče mnohé úkoly nebyly a nejsou jednoduché a nebýt moderních technologií, především internetu a strýčka Googla, některé úkoly bychom vůbec nezvládli.
Ale tak nějak jsme se s tím statečně prali a když jsme byli v úplných koncích, úkol jsem prostě pověsil na sociální sítě, nebo požádal kamarády a dali jsme to dohromady.
Jistě, i školy s tím měly zamotanou hlavu a chvíli trvalo, než se přesunuli na online výuku a začali své úkoly alespoň zadávat do jednotné platformy. Tedy skoro všichni.
Ne, že by nám to nějak pomohlo s našimi vědomostmi, ale alespoň to bylo na jednom místě.
Veřejnoprávní televize okamžitě zareagovala a udělala pro děti nové pořady, UčíTelka, Odpoledka či Škola doma. Super nápad. Pro spoustu dětí poučné a minimálně si někdy mohou zopakovat již probrané učivo, nebo se naučit i něčemu novému.
Trochu problém vidím v tom a to dávám za vinu Ministerstvu školství, že kvalita, osnovy, učební materiály a učebnice jednotlivých škol nejsou stejné a na stejné úrovni.
Jinými slovy, co se bere v páté třídě v březnu na jedné škole je na jiné škole již probráno, nebo je to teprve čeká. Takže je i celkem problém se sladit jak s televizí, tak třeba s přáteli, kteří mají stejně staré děti, ale na jiných školách.
Nezbývá se tedy denně hlásit do Classroomu a čekat na příchozí desítky úkolů, které máme s dětmi dělat.
A teď nechci házet všechny učitele a školy do jednoho pytle, protože věřím a vlastně vím, že jinde to funguje dobře, ale nějak nechápu postoj školy, kam chodí naše děti.
Ze začátku to bylo úsměvné, tak jsme se holt s dětmi učili. Všichni plni euforie, že společně to zvládneme. Ale on už je měsíc a půl pryč a nic moc se nezměnilo. Stále máme schránky plné úkolů, odkazů kde si stáhnout materiály k výuce, instruktážní videa, ale nějak mi chybí od učitelů učení.
A já se ptám, proč učitelé neučí online? Proč sedí doma a ládují internet úkoly a nevyučují?
Mladší syn v páté třídě měl za jeden a půl měsíce videokonferenci 2x. U staršího syna v deváté třídě se to pomalu začíná rozbíhat a má online vyučování 2-3 x do týdne, vždy 1 hodinu.
Nedávno jsem svůj povzdech nad domácím učením dával na FB, kde jsem obdržel spousty souhlasných komentářů a dokonce i pár nesouhlasných. Ty nesouhlasné většinou pramenily buď od samotných učitelek, nebo od lidí, kteří mají učitele doma.
A abych se vrátil na úplný začátek, proč jsem vlastně svůj status na FB dal. Všichni učitelé z naší školy dávali úkoly na ClassRoom. Jen jedna učitelka se rozhodla, že je bude dávat na server Bakalářů - do dokumentů, kam nikdo z nás nechodí. A protože děti na úkoly nereagovaly, napsala paní učitelka vzkaz rodičům, že si naše děti neplní své úkoly, že úkoly neodevzdaly v termínu a že všem hrozí pětka za nesplnění úkolu.
To mě upřímně naštvalo, protože všichni zadávají své úkoly přes jednu platformu, jen jedna si prostě usmyslela, že to bude dávat jinam.
Takže jsem začal psát... Nejprve řediteli školy. Popsal jsem celou situaci, posteskl si nad tím, jací jsme chudáci, že musíme své děti učit a suplovat tak práci učitelů a potom i fakt, jakým způsobem paní učitelka ukládá své úkoly a ještě vyhrožuje špatnými známkami.
Pan ředitel mi odpověděl že děkuje za podněty a že se jimi budou zabývat.
Od té doby nic, takže evidentně je to zase až tak netrápí.
Tak jsem si začal dopisovat se samotnou paní učitelkou. Proč ukládá úkoly jinam než ostatní učitelé, proč nedělá online výuku atd....
Abych vás tu netrápil, všechno marné. Ukládá to do dokumentů proto, že dostali na výběr ze dvou platforem a ona to prostě dává tam. A online výuku dělat nebude, protože na to není doma vybavená.
No tak jděte do školy. Koho zajímá, že doma nemáte PC s webkamerou, nebo slabé připojení k internetu, nebo co já vím, jaké překážky ještě máte? Jestli se nepletu, tak ve škole máte učebnu plnou počítačů. V každé třídě je počítač a několik počítačů je i ve sborovnách a kancelářích? Co tedy brání tomu učit naše děti?
Chtěl jsem se vyvarovat toho použít větu, vždyť jste za to placený, ale nějak se tomu nemůžu ubránit? Mnoho lidí je doma za 60% mzdy, a makají z domu jako fretky, a ještě mají strach aby o práci nepřišli. Vy jste doma za 100% platu a nebudete učit naše děti jen proto, že na to doma nejste vybavená?
Tak to pardon.
Jestli se nepletu, tak kdyby nebyla karanténa, všichni učitelé by byli v čase 8 - 14 ve škole a učili by. Proč tedy ve stejných časech neučí v době karantény?
Jedna známá mi na FB k mému příspěvku napsala, víš co mají učitelé práce? Jak s jedním žákem komunikují přes WhatsAPp, s druhým přes Messenger, se třetím si volají atd....
Upřímně řečeno, to je jejich blbost. Ryba smrdí od hlavy a škola je prostě fungující firma jako každá jiná. Je tam Top Management, který zastupuje ředitel a jeho zástupci, Manažeři, které v těchto případech zastupují učitelé a dělníci - naše děti. Ano, naše děti jsou dělníky školství, protože na naše děti školy získávají příspěvky a dotace. Tedy naše děti jim vydělávají peníze.
A v takovéto firmě měl jasně přijít ředitel a říct:
- výuka bude probíhat takto.....
- Online výuka bude probíhat takto.....
- Úkoly žákům se budou ukládat tam a tam....
- Komunikace s dětmi a jejich rodiči bude výhradně probíhat takto.....
Žádné změny, žádná benevolence.
Ano, máte pravdu... Když jsou doma 2 nebo tři děti a jeden počítač, jak by to asi dělali?
Všechno se dá vymyslet. Musí se ale chtít a někdo to musí řídit.
Příklad. První stupeň pondělí, středa, pátek 8 -12.
Druhý stupeň úterý, čtvrtek 8 -12 a některé dny odpoledne.
Co by tím dosáhli? Tak prvně by se děti opravdu učily. Potom by neztratily kontakt se svými vrstevníky a kantory. A v neposlední řadě by měly pravidelný režim, který by měly, nebýt toho zatraceného Koronaviru.
Bohužel pro nás vím od známých a přátel, že takové modely jinde fungují. Děti se učí online a rodiče mohou chodit do práce, případně se věnovat aktivitám, kterým potřebují.
Jak jsem řekl úvodem, nechci naštvat všechny učitele, či snižovat jejich práci.
Zároveň ale nechci, aby svoji odpovědnost házeli na rodiče a oni jen sázeli na web nové úkoly.
Teď jsem si vzpomněl, co mě ještě u paní učitelky naštvalo. Úkoly dává na web ve formě naskenované učebnice. Takže třeba testy není možné vyplňovat přímo v aplikaci, ale žáci si je musí celé přepsat, nebo vytisknout, vyplnit, naskenovat a vložit do patřičného dokumentu. Proboha, to to alespoň nemůžete přepsat a zjednodušit těm dětem?
Učitelé, prosím, přestaňte být pány tvorstva. Doba, kdy se člověk bál učiteli něco říct je ta tam. Vždyť jste tu pro naše děti a dali jste se na tuto profesi s vírou, že děti něco naučíte.
Tak teď nehledejte na moje otázky odpovědi, proč to nejde, proč to nebudete dělat a proč to není možné, ale snažte se najít odpověď ano uděláme, zajistíme a vaše děti budeme učit.
Potom budeme všichni spokojeni.
Děkuji