Radek Pálka

Jmenuji se Radek Pálka a vítám vás na svém blogu o vaření, kuchyni, gastronomii a tak obecně.

Jak to začalo.....

Někde v mých 6-7 letech si rodiče vzali do hlavy, že strašně chci být kuchařem :-). 

Moje mamka byla vyučenou cukrářkou. Avšak po vyučení cukrařinu dělala jen velmi krátce a když přišla v roce 1971 do jiného stavu s bratrem, přestala cukrařinu dělat profesionálně a již se k tomu nikdy naplno nevrátila. 

Nicméně v osmdesátých letech si mamka tajně doma přivydělávala pečením dortů na zakázku. A já, jako dnešní dítě z reklamy jsem se kolem ní motal a asi tím si všichni vzali do hlavy, že kuchařina mě strašně baví a že nic jiného vlastně ani dělat nechci :-). 

Zvláštní je, že pokud je člověku něco dlouhodobě podsouváno, tak tomu začne věřit.  Na konec jsem byl i já tím, který začal říkat, že si od dětství přeje být kuchařem. Možná tomu i tak bylo. Já vlastně ani nevím.

Každopádně se tak i přes některé komplikace stalo a jsem tomu rád.  A z nutnosti je životní láska.

Upřímně láska na první pohled to úplně nebyla.

Díky sametové revoluci v roce 1989 jsem sice nastoupil do chrudimské hotelové školy, ale na příbuzný obor řezník. 

No, nebudu rozebírat má studia. Ale řezníkem jsem se po pár peripetiích vyučil a rok na to jsem udělal rozdílové zkoušky a vyučil se i kuchařem. 

Mým štěstím bylo, že jsem hned po vyučení nastoupil do Restaurantu Grill Duran v Hradci, Králové, kde jsem nejprve řezničil a postupně se přibližoval do kuchyně, až jsem bourání masa úplně pověsil na hřebík. 

Mým druhým největším životním štětím /první je moje manželka/ bylo, že jsem měl to štěstí a dostal jsem se do kuchyně v Duranu, kde vládl tehdy asi třicetiletý šéfkuchař Jiří Syrový.

A díky němu a díky jeho přístupu ze z nutnosti stala LÁSKA NA CELÝ ŽIVOT.

www.sefkucharuvdenik.cz
  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3439x

Seznam rubrik

Radek Pálka

Jak se vaří v televizi

V roce 1998, to jsem jako mladý začínající kuchař pracoval v hotelu Hilton jsem dostal nabídku jít spolutvořit tenkrát první kuchařskou Show. Její název byl Mňam aneb Prima vařečka.

7.5.2019 v 6:00 | Karma: 30,55 | Přečteno: 3482x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Velikonoční hodování

Velikonoce. Jsou nejvýznamnějším křesťanským svátkem, oslavou z mrtvýchvstání Ježíše Krista. Vedle toho jsou Velikonoce obdobím lidových tradic spojených s vítáním jara, které s náboženským svátkem souvisí jen volně.

18.4.2019 v 6:00 | Karma: 9,85 | Přečteno: 718x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Jak jsem zažil Dubaj

Nedávno jsem k našemu patnáctému výročí od svatby zařídil krátký, šestidenní výlet do Dubaje. Původně jsem měl sice v plánu něco skromnějšího. Myslel jsem na Benátky, Amsterdam, nebo některé jiné evropské letovisko.

16.4.2019 v 6:00 | Karma: 18,87 | Přečteno: 1541x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Jak jsem potkal štěstí

Tento článek bude jiný než všechny mé předchozí. V těch předchozích článcích se většinou věnuji gastronomii nebo mým cestám. V tomto článku chci dokázat,že se dá potkat štěstí.

3.4.2019 v 6:00 | Karma: 18,49 | Přečteno: 625x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Bohové nosí rondon

Být kuchařem je mnohem víc odlišné, než tomu bylo před lety. Nyní už kuchaři nejsou imaginárními osobami schovávající se v kuchyních.

2.4.2019 v 6:00 | Karma: 14,06 | Přečteno: 693x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Ms v hokeji 2015, aneb co rád jí Jarda Jágr

Jarda nesnáší papriky a čočku, miluje ale řízky, kterých spořádá na kila, možná i jiná jídla, podobně jakotatranek Jarda spořádá kvanta. Ale zatím jsem se nic víc o něm nedozvěděl.

12.3.2019 v 6:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 584x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Jak se rodilo Mistrovství světa v hokeji 2015 aneb, co rád jí Jarda Jágr

Jarda nesnáší papriky a čočku, miluje ale řízky, kterých spořádá na kila, možná i jiná jídla, podobně jakotatranek Jarda spořádá kvanta. Ale zatím jsem se nic víc o něm nedozvěděl.

11.3.2019 v 6:00 | Karma: 10,94 | Přečteno: 527x | Diskuse| Sport

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameriku. Část sedmá - Rozinky

Sedmé a poslední vyprávění z mé cesty po Americe jsem nazval rozinky. Ne snad, že by americké rozinky byly natolik vyjímečné, že by si zasloužily samostatnou kapitolu.

6.3.2019 v 6:00 | Karma: 24,75 | Přečteno: 1176x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Americké vězení potřetí - konečně svoboda

Ta hrozná bezmoc. To bezpráví. Ta zoufalost, že si nemůžu ani nikomu z bachařů postěžovat. Že nemůžu nikomu vysvětlit situaci. Nic. Totální bezmoc. Sedl jsem si na betonový sokl a usnul spánkem spravedlivým.

25.2.2019 v 6:00 | Karma: 28,97 | Přečteno: 2478x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Americké vězení podruhé -část pátá z cyklu Jak jsem dobyl Ameriku a jak Amerika dobila mě

Když to srovnám s tím výletem na Kokořín... byly tam skály pískovcový, vobčerstvení... co je tady? PrdTi, kteří sledují můj blog vědí, že tato věta se mi honila hlavou po celou dobu, kdy jsem byl s partou spolupracovníků zatčen

13.2.2019 v 6:00 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2422x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Americké vězení -část čtvtrá z cyklu Jak jsem dobyl Ameriku a jak Amerika dobila mě

Supermarket, jakým byli v roce 1997 Walmarty v Americe jsem viděl prvně.Byť v Čechách bylo již 7 let po revoluci, tak k nám se dostala teprve Delvita, Norma a Julius Meinl.

6.2.2019 v 6:00 | Karma: 27,26 | Přečteno: 1970x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameriku - část třetí

Třetí z řady šéfkuchařova cestování. Tentokrát po USA. Kdyby paměť byla můj zaměstnanec, na hodinu letí. Je líná a krajně nespolehlivá.

30.1.2019 v 6:27 | Karma: 22,01 | Přečteno: 1207x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameriku a jak Amerika dobila mě. Část druhá - Alabama

Lítačky se rozlétly jak v nějaké Disneyovce a já řádně nabalen z podzimní Prahy jsem konečně vstoupil do tropů americké Miami. A Chára? Ten nepřišel.........

23.1.2019 v 6:00 | Karma: 25,57 | Přečteno: 1295x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameriku a jak Amerika dobila mě. Část první - odlet

Ti, kteří čtou pravidelně můj blog vědí, proč jsem se do Ameriky vydal. Podrobně je to popsané v první části Mé cesty na Zanzibar.

16.1.2019 v 6:00 | Karma: 26,36 | Přečteno: 1495x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - Hell's Kitchen, díl šestý

Hell's Kitchen nemá žádnou spojitost s populární televizní Show Gordona Ramseye. Jen jsem si vypůjčil název místní části newyorské čtvrti Manhatan.

8.1.2019 v 6:00 | Karma: 20,41 | Přečteno: 588x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - Milénium, díl pátý

Jedním z mých hlavních úkolů na Zanzibaru, hned po všech peripetiích s domácím pečivem, výrobou jogurtů a listovým těstem byl silvestrovský večer.

31.12.2018 v 6:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 580x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Máme stravovací a jiné tradice na Silvestra a Nový rok?

Upřímně si z dětství na žádné extra tradice nepamatuji. Asi jediné, co bylo tradicí /minimálně naší rodiny/, v době, kdy jsme byli u rodičů, tak to byl k obědu ovar. Většinou vařené vepřové koleno, hořčice, křen a chléb.

27.12.2018 v 6:00 | Karma: 12,76 | Přečteno: 3528x | Diskuse| Společnost

Radek Pálka

Patří obžerství k Vánocům? Aneb České vánoční tradice

Já pocházím z Jaroměře ve Východních Čechách. Vánoce se tam slaví asi stejně jako ve všech koutech republiky. Jen tradice stravovací se místy lišily.

18.12.2018 v 6:00 | Karma: 20,44 | Přečteno: 721x | Diskuse| Hradec Králové

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - Hakuna matata - díl čtvrtý

HAKUNA MATATA, tak tahle dvě slova vás na Zanzibaru budou provázet po celý čas. Hakuna Matata - jinými slovy, v pohodě, žádný stres, klííííd.

13.12.2018 v 6:00 | Karma: 19,63 | Přečteno: 778x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - Ramadan - díl třetí

Jestli si pamatujete všechny ty kýčovité filmy, ve kterých je modré nebe, bílý písek, průzračné moře, usměvaví černoušci, ztepilé palmy, na kterých se houpou opice, pláže plné krabů, v moři plavou delfíni a slunce pálí a pálí,

5.12.2018 v 6:00 | Karma: 22,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - díl druhý

V Praze, to zdaleka ještě nebylo letiště Václava Havla, když jsem nastoupil do luxusního letadla, které mne během krátké doby přepravilo do Amsterdamu.

27.11.2018 v 6:00 | Karma: 22,05 | Přečteno: 795x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Cesta na Zanzibar - díl první

V roce 1989, kdy byla Sametová revoluce a mě bylo necelých 14 roků.Částečně jsem měl rozum z toho co se událo, a částečně mě to v tom věku celkem nechávalo klidným.

20.11.2018 v 7:00 | Karma: 22,76 | Přečteno: 714x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Je důležité mít dobrého šéfa?

Ano je. Díky své letité praxi jsem měl možnost poznat několik majitelů, několik ředitelů, či přímých nadřízených. A sám za sebe musím říct, že mít dobrého šéfa je mnohdy důležitější, než všechny benefity, prémie atd...

8.11.2018 v 7:00 | Karma: 16,63 | Přečteno: 612x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Vzpomínka na Jana Horala

Jan Horal, veterán druhé světové války, hrdina bojů o Dunquerke zemřel ve čtvrtek 3.11.2011 v Praze. Držiteli jednoho z nejvyšších britských vyznamenání Řádu britského impéria bylo osmaosmdesát let.

3.11.2018 v 9:41 | Karma: 15,71 | Přečteno: 420x | Diskuse| Politika

Radek Pálka

100 let republiky, aneb co jedli naši prezidenti

Každý byl jiný, ale v jídle se zase tolik nelišili. Představa, že se stoly na Pražském hradě nebo v Lánech prohýbaly a prohýbají pod kaviárem, humry, foie gras nebo jinými noblesními laskominami, je velmi vzdálená realitě.

30.10.2018 v 7:00 | Karma: 20,41 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Praha a střední Čechy