Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kuchař a Silvestr

Když se řekne Silvestr…..Tak to znamená, že mě rodina několik dní neuvidí. Konec roku je pro každého kuchaře zápřah.

Lidé se do hotelů sjíždí ze všech koutů světa, chtějí se veselit, dobře jíst, dobře pít, tančit, slavit, užívat si.

 Na konec roku jsem se vždy těšil. Já ten Silvestr vždy vnímám, jako jakousi přehlídku toho co kuchyně umí. Snažíme se všichni ze sebe dostat to nejlepší. Silvestrovská večeře většinou stojí mnohem víc, než večeře běžná, proto si alespoň jednou ročně můžeme dovolit větší množství mořských plodů, ryb, masa atd….

Na konec roku cukráři vyrábí své prvotřídní zákusky a minidezerty, které zdobí zlatem, používají fazole Tonka a další různé serepetičky, které jsou příšerně drahé…

 Ale ten výsledek, ten vždy stojí za to.

 Takže prakticky od svých sedmnácti let jsem rok co rok v práci. A to už je bohužel 27 let.

Tedy abych úplně nelhal, jestli si dobře vzpomínám, tak 2 Silvestry jsem měl volno.

Jednou, to jsem nastoupil do hotelu International v roce 2006. Tak tento rok a upřímně nevím proč, se tam Silvestr nedělal. A podruhé v roce 2015. To byl akorát přelom, kdy jsem měnil zaměstnání. Ve staré práci jsem již nebyl a do nové jsem nastupoval až 4. ledna.

 Takže 25 let pracovních…….Tak to mám výročí….

 Ale nestěžuji si. Jak jsem psal úvodem, Silvestry v práci mám rád… Jen letos je to jiné. Do práce jdu, ale jen ráno. Pár hostů máme, ale nic velkého. Večer budu mít volný. Jít se nikam nedá, tak alespoň budeme po x letech na Nový rok s rodinou, za což jsem rád.

 Již před lety jsme to vyřešili tak, že abychom s manželkou byli na Silvestra spolu, chodila se mnou do práce. Ona měla fajn brigádu, já kvalitní výpomoc a navíc jsme byli spolu.

Děti byly u dědy s babičkou. Takže konečně letos změna.

 Za svých 27 let praxe jsem zažil Silvestrů mnoho. Dobrých, špatných, lepších, horších a výborných.

Na některé si třeba vůbec nepamatuji. Asi nestály za nic /jako například Silvestr v Brně/.

 První pracovní silvestr byl v roce 1993. To jsem pracoval v restaurantu Grill Duran v Hradci Králové. Ještě mi nebylo ani 18 let. Plnoletost jsem slavil teprve 28. ledna následujícího roku.

Co jsme na Silvestra servírovali, jestli to bylo menu /spíše ano/, nebo bufet… tak to nevím.

Pamatuji si ale, že 1. 1. 1994 jsem poprvé a na dlouhé roky naposled zaspal do práce.

No co vám budu povídat, s kolegou Milanem jsme se ožrali po práci jako prasata. Fuj, hanba…. Pamatujete si hopsinku? Broskvovou vodku? Nebyla moc silná, spíš takový hubolep. Ale vypili jsme ve dvou celý litr. K tomu nějaké to pivo… No a bylo vymalováno.

Ráno jsem nevstal. Tedy vstal, ale o něco později než jsem měl. Ale dal jsem to celý den v práci. Kšeft jako sviňa. Blbě mi bylo, hlava bolela, zvracet jsem chodil, ale dal jsem to!!!

 První zahraniční Silvestr byl v roce 1996 v Mnichově. To jsem byl prvně od rodiny, prvně v zahraničí. V hotelu Deutsche Eiche jsme servírovali bavorský bufet. Podávaly se kachny, selata, pečená telecí kolena. Hrála německá dechovka a Bavoráci zpívali a tančili do božího rána. Nic extra. 

 Další rok, tedy v roce 1997 jsem už Silvestra trávil v Americe. Taky žádná sláva. Ve městě Jasper, kde jsem bydlel a pracoval, byla prohibice. Takže Silvestr na sucho.  Nikdo moc neslavil. A slavil-li, tak doma se zataženými žaluziemi, aby ostatní nevěděli, že chlastá. 

Ta prohibice je divná věc. Alkohol se nesmí prodávat a na veřejnosti se nesmí pít. A pokud někdo pije alkohol na veřejnosti, musí láhev s alkoholem důkladně schovat, takže ti, co lemtají na veřejnosti alkohol, strkají své lahve do papírových sáčků, čímž na sebe upozorní ještě víc, protože nealko by z papírových pytlíků nikdo nepil. Je to divná země.

 V roce 1998 to jsem byl přechodně v Čechách. Takže můj Silvestr a konec roku jsem trávil ve společnosti kolegů z hotelu Hilton. Bylo to fajn. Být zase doma.

 Hilton měl tu výhodu, že hosté platili za Silvestra opravdu hodně, takže v Hiltonu se na konci roku na ničem nešetřilo. Podávali jsme humry, langusty, Foia grase, pod ústřicemi se stoly prohýbaly. Kaviáru bylo, co kdo chtěl.

 Pekla se prvotřídní masa. Loupali jsme desítky kil krevet. Prostě nádhera.

V Hiltonu si potrpěli na dekorace, takže sály byly vyzdobeny, až oči přecházely. Ledové sochy osvícené různými barvami, lososi se leskli na hromadách průhledného ledu.

Kapely hrály několik hudebních stylů. Kouzelníci čarovali, akrobaté se procházeli po lanech a polykali ohně. Zkrátka a dobře velkolepá šou. Podobnou jsem již nikde jinde ve svém životě neviděl.

 Rok 1999, tedy změnu tisíciletí z roku 1999/2000 jsem trávil jako šéfkuchař v Zanzibaru. Konkrétně v hotelu Breezes Beach Club.

A zase to bylo jiné. V horku na pláži jsme dělali silvestrovský bufet. Jak jinak, než že se celý bufet odehrával v duchu africkém. Na stolech se dalo najít snad vše, co nám Indický oceán mohl nabídnout. Kvanta krabů, langusty, mušle, krevety všech velikostí, množství ryb, jejichž názvy většinu dodnes neznám. Jen čas od času nějakou tu barevnou rybu potkám v některém z akvárií Zoologických zahrad.

 Mimo to jsme pekli celé ovce, kozy plněné rýží. Dělaly se pasty z lilku, cizrny….

Pekly se arabské chleby, plnily se Samosy, oliv všech možných barev a velikostí bylo nepočítaně.

Bylo to jiné, ale bylo to krásné.

 Další rok, tedy 200/2001 jsem byl v Itálii. Úplný opak toho, co jsem zažil v Africe. Pracoval jsem v Dolomitech. Všude kolem nás metry sněhu. Ladovská zima, jak se říká. Hory a kopce úplně bílé. Jen hotel byl osvícený a na stráních sem tam problikávala rolba vlekařů, kteří Silvestr nesilvestr museli upravit tratě na ranní lyžovačku.

V Itálii byl Silvestr taky hezký. Tyrolská jídla se podávala. Krájeli jsme před hosty roastbeef, telecí kolena a vepřovou kýtu.

Na stolech vévodily hromady tyrolského špeku, jejich fantastické sýry a domácí jablkový závin.

Stejně jako v Německu hrála hostům místní dechovka. Všichni pili, jedli, hodovali.

 Od roku 2001 jsem už doma. Ještě než jsem zakotvil v Praze, tak jsem jednoho Silvestra trávil v Brně. 

 Od té doby jsem zažil mnoho Silvestrů. Ať již jako šéfkuchař v pětihvězdičkovém hotelu Paříž, kde se silvestrovská večeře prodávala za bezmála 5000 Kč, tak později v hotelu Crowne Plaza Prague, dnešním hotelu International, a posledních 5 let v hotelu Duo.

 A jak jsem říkal, některé Silvestry byly horší, speciálně jeden v hotelu Crowne Plaza, kdy nám všichni hosté ještě před půlnocí odešli do centra na ohňostroj a my v sále plném jídla, balónků a frkaček se svými kolegy a kapelou zůstali sami. Tak ale i spoustu lepších a krásných Silvestrů, kdy se hosté bavili až do rána. Jedli, pili, hodovali, utráceli. A tak to asi má být.

 Ale jeden Silvestr byl nejzásadnější.

V roce 2002 jsem po práci šel na tehdejší Štvanici.

Na tamní diskotéce jsme se scházeli všichni z gastra, kterým již skončila šichta, a chtěli se taky trochu pobavit. Kdo měl štěstí /jako já/, přišel již před půlnocí. Ti ostatní dorazili během noci a rána.

 Mimo to, že jsem tam potkal své bývalé kolegy z Hiltonu, tak jsem a to především někdy koncem roku 2002 a začátkem roku 2003 začal chodit se slečnou Štičkovou, dnes již 17 let Pálkovou. 

 A tak vám z celého srdce přeji, abyste i vy, i když tento Silvestr bude jiný, taky chytili tu svoji pomyslnou zlatou rybku /v mém případě štičku/ a aby vám ta rybka splnila tolik přání, jako ona mě.

Autor: Radek Pálka | úterý 29.12.2020 9:11 | karma článku: 17,89 | přečteno: 408x
  • Další články autora

Radek Pálka

Kam zmizel Michelin?

Ti z vás, kteří sledujete Českou gastronomickou scénu jistě i sledujete restaurace s oceněním nejvyšším, tedy s oceněním Michelin. Co víc by si provozovatelé a slavní šéfkuchaři mohli přát než ocenění Michelin.

4.7.2023 v 19:06 | Karma: 29,32 | Přečteno: 3834x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Končím

Nejedná se o žádný nekrolog, nebo o dopis na rozloučenou. Jen se s tímto slovem ,,KONČÍM,, se v poslední době u kuchařů setkávám čím dál častěji. Jedna věc je, že mnoho kuchařů z oboru odešlo během kovidu. í době u kucha

9.8.2022 v 13:00 | Karma: 29,11 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Proč jsem vydal knihu?

Lidé si vydávají knihy z mnoha různých důvodů. U mě to byla mimo jiné touha tu něco po sobě zanechat, ne jen proběhnout životem a pak navěky zmizet.

5.11.2021 v 10:13 | Karma: 6,45 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Radek Pálka

Zvěřinové hody bez zvěřiny

Mým dávným přáním, ještě z dob totality bylo jít pracovat do zahraničí.Měl jsem štěstí, že ještě když jsem pracoval u Durana, tak oba hlavní kuchaři, jak Jirka Syrový, tak zástupce Zdeněk Trunec

4.10.2021 v 8:33 | Karma: 23,37 | Přečteno: 552x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Svět se zbláznil

Covid nám přinesl mnohé, ale zatím nevidím nic pozitivního. Chvíli jsem doufal, že vše okolo pandemie zlomí vaz vládě Andreje Babiše, ale jak to tak vypadá, ani to se nestane.

29.7.2021 v 14:29 | Karma: 46,01 | Přečteno: 13370x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Znepokojivá čísla. Každý druhý Alžířan žijící v Německu je podezřelý ze zločinu

23. dubna 2024  14:18

Premium Německé úřady zveřejnily znepokojivé kriminální statistiky: podle nich tvoří podezřelé z trestných...

Pošli peníze pro hladové děti, máš 5 sekund, vydírali muže kvůli erotickému videu

23. dubna 2024  14:15

Policisté na Ostravsku vyšetřují případ, kdy se obětí internetových vyděračů stal invalidní...

Meningokok zabil malé dítě. Zvažte očkování, vakcínu hradí stát, radí odborníci

23. dubna 2024  14:12

Smrtící meningokoková bakterie, které podlehne každý desátý nakažený, se od covidu objevuje v Česku...

Problémy ve zdravotnictví se nevyřeší dalším přidáváním peněz, míní premiér

23. dubna 2024  14:02

Problémy českého zdravotnictví se podle premiéra Petra Fialy (ODS) nevyřeší jen dalším přidáváním...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3439x
Jmenuji se Radek Pálka a vítám vás na svém blogu o vaření, kuchyni, gastronomii a tak obecně.

Jak to začalo.....

Někde v mých 6-7 letech si rodiče vzali do hlavy, že strašně chci být kuchařem :-). 

Moje mamka byla vyučenou cukrářkou. Avšak po vyučení cukrařinu dělala jen velmi krátce a když přišla v roce 1971 do jiného stavu s bratrem, přestala cukrařinu dělat profesionálně a již se k tomu nikdy naplno nevrátila. 

Nicméně v osmdesátých letech si mamka tajně doma přivydělávala pečením dortů na zakázku. A já, jako dnešní dítě z reklamy jsem se kolem ní motal a asi tím si všichni vzali do hlavy, že kuchařina mě strašně baví a že nic jiného vlastně ani dělat nechci :-). 

Zvláštní je, že pokud je člověku něco dlouhodobě podsouváno, tak tomu začne věřit.  Na konec jsem byl i já tím, který začal říkat, že si od dětství přeje být kuchařem. Možná tomu i tak bylo. Já vlastně ani nevím.

Každopádně se tak i přes některé komplikace stalo a jsem tomu rád.  A z nutnosti je životní láska.

Upřímně láska na první pohled to úplně nebyla.

Díky sametové revoluci v roce 1989 jsem sice nastoupil do chrudimské hotelové školy, ale na příbuzný obor řezník. 

No, nebudu rozebírat má studia. Ale řezníkem jsem se po pár peripetiích vyučil a rok na to jsem udělal rozdílové zkoušky a vyučil se i kuchařem. 

Mým štěstím bylo, že jsem hned po vyučení nastoupil do Restaurantu Grill Duran v Hradci, Králové, kde jsem nejprve řezničil a postupně se přibližoval do kuchyně, až jsem bourání masa úplně pověsil na hřebík. 

Mým druhým největším životním štětím /první je moje manželka/ bylo, že jsem měl to štěstí a dostal jsem se do kuchyně v Duranu, kde vládl tehdy asi třicetiletý šéfkuchař Jiří Syrový.

A díky němu a díky jeho přístupu ze z nutnosti stala LÁSKA NA CELÝ ŽIVOT.

www.sefkucharuvdenik.cz

Seznam rubrik