Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoční večírek - za odměnu, nebo za trest?

Právě skončilo období vánočních večírků. Spousty firem se se svými zaměstnanci setkávají v různých restauracích. Společně hrají bowling, únikové hry, nebo si jen tak posedí u sklenky svařáku.

Mnoho firem dokonce vyjíždí za hranice měst. Svým zaměstnancům hradí pobyt, jídlo, pití, no každému jak hrdlo ráčí.

Já sám jsem se spousty večírků účastnil jako host /zaměstnanec/ a spousty jsem se účastnil jako ten, který večírky pro firmy organizoval, nebo pro ně vařil.

Vždy je zajímavé a je jedno v jaké roli jste pozorovat hosty, případně kolegy, jak se vám mění před očima, pokud zrovna nepijete.

Vánoční večírky se zpravidla neobejdou bez trapasů. Někdo se neudrží a tak nějak pod tíhou požitého alkoholu si pustí pusu na špacír.

Bohužel většinou u nadřízeného, který je jako na potvoru střízlivý a vše si pamatuje.

Někdo se moc opije, jiný je za suchara, jiný je středem pozornosti tím, co si vzal na sebe, jiný zase jak se chová.

Párují se dvojice, které by se jindy nepárovaly. Mnohdy vidíme své nadřízené v pozicích, ve kterých bychom je asi vidět neměli atd… Tak to prostě na firemních večírcích chodí. Kancelářské se nekamarádí s těmi, co pracují manuálně a naopak. Tedy minimálně na začátku večírku. Později to z pravidla bývá jedno :-).

Já sám jsem zastáncem toho, že co se na večírku upeče, to tam taky zůstane. Nikdy jsem po nikom nechtěl omluvu za to, co mi řekli, nebo abych rušil tykání, ke kterému během večírku došlo. Ale zažil jsem a zažívám, že za mnou po večírcích chodí kolegové a stěžují si na mé podřízené a stěžují si co řekli, co udělali a kolik toho vypili.

Vánoční večírky jsou velmi nebezpečné.Lidi se odváží a pak se odváží :-).

Již léta chodím na vánoční večírky tak nějak ze slušnosti. Být na začátek. Pozdravit se s kolegy, poslechnout si oficiality, jak se společnosti vedlo, jak se vede, plány do budoucna, vyhlášení zaměstnance roku atd…. a potom po anglicku zmizet.

Vánoční večírek vnímám jako příležitost pro zaměstnance, aby se dosyta najedli, aby popili, probrali vše, co šéf slyšet nemusí, zatancovali si a pokud možno slušně odešli domů.

A u většiny vyjmenovaného vím, že být nemusím.

Ale jednou se mi trapas stal.

To už bude dobrých 14 let. Manželka byla doma sama s malým, ani ne ročním synem, který byl nemocný. Stůl v obýváku plný léků, sirupů a teploměrů. Manželce taky nebylo nejlépe, a tak jsem slíbil, že se na večírku zastavím jen na skok, tak nějak ze slušnosti a pojedu domů.

Večírek probíhal více méně klasicky. Uvítání majitely společnosti, slovo ředitele.

Personální ředitelka měla tu milou povinnost rozdat vánoční dárky a poukázky.

Za dárek jsem byl moc rád, Dostali jsme kosmetický balíček. Dokonce s kosmetikou pro ženy, takže jsem celý večer myslel na to, jak udělám své unavené, nemocné a pečující ženě radost, až ji tento krásný značkový kosmetický balíček donesu.

Na recepci v hotelu kde jsem tehdy pracoval, byla jako vedoucí jistá Olina. Taková typická vyžilá hospodská dáma, která si o sobě jistě myslela, jak není krásná, ale pravda byla její představě velmi vzdálená. Ale proto, že Olina bydlela někde blízko mě, domluvili jsme se již na začátku, že spolu pojedeme taxíkem, abychom ušetřili.

No a jak už to na tokových večírcích chodí. Jedno pivo, druhé pivo, třetí pivo.

„Šéfe, dáme si panáka“. 

„Ne, spěchám domů, mám tam nemocnou ženu a syna“

„Ok, tak jednoho“

Už asi víte co následovalo. U jednoho nezůstalo. K tomu nějaké to pivo a byl jsem, jak zákon káže.

A najednou Olina. Že prý jedem. A zmizela.

A jak jsem se bál, aby mi neujela, chytnul jsem oblečení, kosmetický balíček pro moji milovanou ženu a mazal hledat Olinu.

Tu jsem nakonec našel. Taxík mě odvezl domů a já šel spokojeně spát.

Ranní probuzení nebylo nejpříjemnější. Hlava trochu bolela. Trochu výčitky, že jsem se opil, a že jsem nepřijel domů, jak jsem slíbil. Na druhou stranu patřičná hrdost, že jsem přijel relativně včas, relativně v pohodě, že jsem dovezl ženě dárek a že jsem nezlobil.

Jsem si tedy myslel.

Když jsem vylezl a v koupelně se dal troch dohromady, zjistil jsem, že žena je již v kuchyni.

,, Dobré ráno lásko“

,, Nazdar“

A jéje pomyslel jsem si.

,, Copak je lásko“

,, Kde jsi včera byl“

,, No kde bych byl? Přeci na večírku. Vždyť jsem ti to říkal“

,, Zajímavé!!!“

,, Co je na tom zajímavé lásko?“

,, Kdo je Olina?“

,, Olina? Kolegyně z práce. Proč?“

,, Zajímavé.“

Já vůbec nechápal co je na tom zajímavého. Snažil jsem se pátrat v paměti, co se stalo, ale v hlavě vymeteno.

,, Ptám se tě, kde jsi byl?“

,, No vždyť ti říkám, že na večírku. Olina, to je hrozně ošklivá kolegyně z recepce /snažil jsem se odlehčit vzniklou hustou situaci/, se kterou jsem se jen svezl taxíkem. Nic víc. Proč se ptáš?“

,, Já jen, že jsi přijel domů. Smrděl jsi jak děvka. Když jsi přišel do obýváků, chtěl sis asi zapálit cigáro, ale to ti nějak nevyšlo. Bodejť by jo, když sis do huby cpal teploměr co mám na Daniela a celej jsi ho seškvařil.

A aby toho nebylo málo, celou noc jsi mě hladil a říkal mi Olinko!!!“

No ty vole!!!

A víte, co se stalo?

Jak jsem letěl z té párty za Olinou, aby mi neujela, tak jsem v podroušeném stavu upustil kosmetický balíček, který jsem celý večer opečovával pro moji milovanou ženu.

Jenže mi nějak upadl. A jak jsem ho křečovitě držel, aby mi nespadl znovu, tak jsem si nevšiml, že se některý z výrobků rozbil. Toho jsem si všiml až později.

A jak jsem byl upatlaný od nějakého toho ženského krému, tak jsem si to jen rozpatlal na svetr a balíček jsem vztekle vyhodil do prvního odpadkového koše.

Takže jsem své milované ženě žádný dárek nedovezl.

Ale díky tomu, že jsem si vzpomněl jsem alespoň dokázal vysvětlit proč ,,smrdím jako děvka,,.

To, proč jsem se snažil vykouřit teploměr a proč jsem manželce říkal Olinko nevím. Tedy nevím. Vím. Ta svině alkohol za to může :-).

Jediná klika, že již tenkrát se jednalo o teploměr digitální a ne rtuťový. To bych tu již dávno nebyl.

Trvalo dlouho, než mi manželka odpustila. A myslím, že mi uvěřila až po letech, kdy jsme onu Olinku potkali náhodou v Tescu. Teprve až tady mi snad uvěřila, že jsem s Olinkou opravdu nikdy nic neměl.

Takže na vánoční večírky bacha. Jste v průšvihu ani nevíte jak.

Co říct závěrem?

Vánoční večírek má být příležitostí, jak se pobavit s kolegy především o nepracovních věcech, o tom kdo má napečeno, kdo již má nakoupené dárky, jestli již mají zabaleno, zkrátka popovídat si jako přátelé. Faktury, termíny, pracovní záležitosti nechme alespoň pro tento den spát. Užijte si jej a nechte na sebe dýchnout to přicházející kouzlo Vánoc. Nehledejme konspirativní teorie, nedomýšlejte, co by, jak by, proč by.

Zkrátka dejte si vanilkový rohlíček, připijte si se šéfy a kolegy, popřejte si krásné Vánoce plné lásky, pohody a klidu. A hlavně, bacha na teploměry!!!

Hezké Vánoce všem. Radek Pálka

 

 

Autor: Radek Pálka | pondělí 23.12.2019 6:00 | karma článku: 23,59 | přečteno: 1141x
  • Další články autora

Radek Pálka

Kam zmizel Michelin?

Ti z vás, kteří sledujete Českou gastronomickou scénu jistě i sledujete restaurace s oceněním nejvyšším, tedy s oceněním Michelin. Co víc by si provozovatelé a slavní šéfkuchaři mohli přát než ocenění Michelin.

4.7.2023 v 19:06 | Karma: 29,32 | Přečteno: 3834x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Končím

Nejedná se o žádný nekrolog, nebo o dopis na rozloučenou. Jen se s tímto slovem ,,KONČÍM,, se v poslední době u kuchařů setkávám čím dál častěji. Jedna věc je, že mnoho kuchařů z oboru odešlo během kovidu. í době u kucha

9.8.2022 v 13:00 | Karma: 29,11 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Proč jsem vydal knihu?

Lidé si vydávají knihy z mnoha různých důvodů. U mě to byla mimo jiné touha tu něco po sobě zanechat, ne jen proběhnout životem a pak navěky zmizet.

5.11.2021 v 10:13 | Karma: 6,45 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Radek Pálka

Zvěřinové hody bez zvěřiny

Mým dávným přáním, ještě z dob totality bylo jít pracovat do zahraničí.Měl jsem štěstí, že ještě když jsem pracoval u Durana, tak oba hlavní kuchaři, jak Jirka Syrový, tak zástupce Zdeněk Trunec

4.10.2021 v 8:33 | Karma: 23,37 | Přečteno: 552x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Svět se zbláznil

Covid nám přinesl mnohé, ale zatím nevidím nic pozitivního. Chvíli jsem doufal, že vše okolo pandemie zlomí vaz vládě Andreje Babiše, ale jak to tak vypadá, ani to se nestane.

29.7.2021 v 14:29 | Karma: 46,01 | Přečteno: 13370x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové zasévají v Charkově strach. Utečte, dokud je čas, hrozí obyvatelům

23. dubna 2024  18:58

Kreml provádí koordinovanou leteckou a informační operaci proti Charkovu s cílem vyvolat mezi...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3439x
Jmenuji se Radek Pálka a vítám vás na svém blogu o vaření, kuchyni, gastronomii a tak obecně.

Jak to začalo.....

Někde v mých 6-7 letech si rodiče vzali do hlavy, že strašně chci být kuchařem :-). 

Moje mamka byla vyučenou cukrářkou. Avšak po vyučení cukrařinu dělala jen velmi krátce a když přišla v roce 1971 do jiného stavu s bratrem, přestala cukrařinu dělat profesionálně a již se k tomu nikdy naplno nevrátila. 

Nicméně v osmdesátých letech si mamka tajně doma přivydělávala pečením dortů na zakázku. A já, jako dnešní dítě z reklamy jsem se kolem ní motal a asi tím si všichni vzali do hlavy, že kuchařina mě strašně baví a že nic jiného vlastně ani dělat nechci :-). 

Zvláštní je, že pokud je člověku něco dlouhodobě podsouváno, tak tomu začne věřit.  Na konec jsem byl i já tím, který začal říkat, že si od dětství přeje být kuchařem. Možná tomu i tak bylo. Já vlastně ani nevím.

Každopádně se tak i přes některé komplikace stalo a jsem tomu rád.  A z nutnosti je životní láska.

Upřímně láska na první pohled to úplně nebyla.

Díky sametové revoluci v roce 1989 jsem sice nastoupil do chrudimské hotelové školy, ale na příbuzný obor řezník. 

No, nebudu rozebírat má studia. Ale řezníkem jsem se po pár peripetiích vyučil a rok na to jsem udělal rozdílové zkoušky a vyučil se i kuchařem. 

Mým štěstím bylo, že jsem hned po vyučení nastoupil do Restaurantu Grill Duran v Hradci, Králové, kde jsem nejprve řezničil a postupně se přibližoval do kuchyně, až jsem bourání masa úplně pověsil na hřebík. 

Mým druhým největším životním štětím /první je moje manželka/ bylo, že jsem měl to štěstí a dostal jsem se do kuchyně v Duranu, kde vládl tehdy asi třicetiletý šéfkuchař Jiří Syrový.

A díky němu a díky jeho přístupu ze z nutnosti stala LÁSKA NA CELÝ ŽIVOT.

www.sefkucharuvdenik.cz

Seznam rubrik