Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kuchař a číšník – dvě strany jedné mince

Ráno kamarádi, přes obědy a večeře nepřátelé. Nejspíš to znáte: provokativní otázky číšníků, strohé odpovědi kuchařů, vzájemné obviňování a chvíle, kdy se lidi z kuchyně a placu zároveň nenávidí i potřebují.

Klasická věta kuchaře: kdybych měl na vysvědčení o dvě čtyřky víc, mohl jsem dělat číšníka.  A Klasická věta číšníka: kdybych měl na vysvědčení o dvě čtyřky víc, mohl jsem dělat kuchaře. A to se nebavme o tom, jak o sobě tyto 2 skupiny mluví.

Omastci, hlavy vyvařené, bílá nemoc a naopak, nosítka, tučňáci, lenochodi atd...

Začíná čas obědů / večeří. Číšník nervózně poklepává na výdejní pult a už potřetí se ptá kuchařů, za jak dlouho vydají talíř pro stůl číslo 6. Kuchař mu odsekne: Až to bude, tak to bude. O pár minut později přijde obsluha s reklamací. V kuchyni ji ignorují, protože všechno provedli tak, jak stálo v objednávce – vinu tak přehodí na plac a další pokusy číšníka vyřešit stížnost už nevnímají. Restaurace se plní, obsluha popohání kuchaře a ty vytáčí servis, který podle nich nemá ani páru o tom, co všechno kuchařina obnáší.

Číšníci se snaží všechny hosty objednat co nejdříve. Objednávky sázejí do kasy.

Bony s objednávkami se tisknou přímo v kuchyni a kuchaři dle objednávek vaří

a vydávají jídla. Nejprve polévky a předkrmy a potom jídla bez předkrmů.

Prostě, jak to z té kasy leze, tak to tam sází.

V tento moment se karta obrací. Číšníci zanáší nápoje, hostům dávají pečivo a máslo, dodělávají objednávky a kuchaři mezi tím vydávají již objednaná jídla.

Číšníci logicky nestíhají. Pod výdejními světly se hromadí polévky a hlavní jídla.

Kuchaři řvou a zvoní a zvoní…

Jedna restaurace, dva pohledy na věc

Atmosféra mezi kuchyní a placem se (nejen) v čase obědů a večeří nebezpečně zahušťuje. Může za to příval hostů, stres a situace, které během byznysu komplikují provoz i vztahy. Kdybyste se podívali očima kuchaře, uvidíte obsluhu, která má čas odepisovat kamarádům na Messengeru, vesele se vybavuje u stolů a snad naschvál si vymýšlí speciální požadavky hostů, které pak jenom brzdí výdej. A taky klade hloupé otázky, odesílá všechny objednávky najednou, a nebo je mění v momentě, kdy už jsou skoro hotové.

Jakmile se postavíte do role číšníka, stojí před vámi protivný kuchař, který jednou křičí, podruhé vůbec neodpoví a dělá se důležitým. Přitom se vyhýbá tomu nejobtížnějšímu – komunikaci s hosty, kteří jsou někdy smutní, jindy nervózní, pak zase veselí, a nebo netrpěliví. Obsluha se občas cítí jako bleskosvod – na jedné straně je peskuje kuchyň, na druhé čeká podrážděný host.

A kdo má pravdu? Ten, kdo chápe, že role obsluhy je stejně náročná jako práce v kuchyni, a kdo si uvědomí, že tyhle dva tábory jsoujeden jediný tým se společným cílem– obsloužit hosta tak, aby se s chutí vrátil, a dopřát mu kvalitu, na kterou může být hrdá celá restaurace.

A jak to chodí v kuchyni?

Kuchyně, hlavně ta profesionální je velmi svérázné místo a kuchaři jsou mírně řečeno velmi svérázní lidé.

Kuchařem se nemůžeš stát, tím se musíš narodit. Pokud se kuchařem nenarodíš a nezískáš k vaření ten správný vztah a není-li vaření zároveň tvým koníčkem, vždy budeš jen průměrným kuchařem. Všichni slavní šéfkuchaři a ti nejlepší kuchaři vaření podřídili vše. Rodina je vidí jen málokdy. Buďto vaří, nebo o vaření mluví, případně hledají nové recepty a inspirace v knihách, nebo na internetu.

Proto mám svět kuchyně tak rád.

Samozřejmě, že i mezi kuchaři potkáte spoustu podivínů, alkoholiků, flinků, zlodějíčků, feťáků a co já vím ještě. Ale o těch mluvit nechci. Tato kategorie lidí se bohužel dostala mezi všechna povolání a je jen na nás takovéto lidi do svých týmů nebrat.

Já mám na mysli ,,normálního kuchaře,,. I když to s tím ,,normálnho,, jsem trochu přehnal :-).

Má kancelář je přímo v srdci centrální kuchyně. Úmyslně. Abych i při kancelářské práci na lidi viděl, mohl pozorovat co a jak dělají a hlavně, abych slyšel ty jejich kecy.

Ráno, to se řeší u krájecích prken věci :-). Kdo, kde, s kým. Co manželky, děti, fotbal, hokej, dovolené, technické na auto, koupě bytu atd...

Neuvěřitelné, co se v té kuchyni probere.

Kuchaři jsou hrozní dříči a řemeslo to není lehké. Neustále na nohách, v teple, horku, na kluzké podlaze, s rizikem popálení či opaření. Neustálé přechody z tepla do zimy, když se z kuchyně chodí do chlaďáků a mrazáků. Tahají těžké hrnce, nádoby, vozí desítky a stovky kil suroviny na vozíkách tam a sem. Tahají bedny se zeleninou a masem. Pracují v hluku, neustálém kontaktu s ostrými předměty, stroji a především ve stresu.

To se na vás ať chcete nebo nechcete musí jednoho dne projevit.

Kuchaři jsou mnohdy velmi spontánní a tu svoji frustraci a stres řeší po svém.

Prostě, když se mu chce zpívat, tak kuchař zpívá, tedy huláká jak na lesy. Kuchař má výhodu, že kromě stejně smýšlejících lidí vedle sporáku ho nikdo jiný neslyší /číšník by si to dovolit nemohl/.  Ale kdyby jste tohoto pěvce požádali, aby přede všemi zazpíval, tak se bude stydět. Ten zpěv je jako ventilek u papiňáku. Prostě pára musí ven. Chce-li mlčet, mlčí. Chce-li povídat, povídá.

Ideální stav je, pokud u toho všeho ještě dokáže pracovat.

Další kategorie /a taky jednoho v týmu mám/, je kategorie samomluvců. Většinou nahlas své problémy neříká, ale permanentně si brumlá pod vousy a řeší polohlasem, ale tak aby to každý slyšel, problémy všedního dne. Ty já ignoruju. Máš problém přijď, budeme ho řešit. Ale tento způsob komunikace, jako že se to mám náhodou dozvědět neřeším.

Potom je kategorie a teď odpusťte ten výraz permanentně nasraných.

To jsou typy samonasírací. Ti to zvládnou už cestou do práce a svůj stav jen v průběhu dne udržují. Mnohdy samonasírací jsou zároveň samomluvci. To se nevylučuje. Naopak.

Potom tu mám hypochondra. Jak se říká věř a víra tvá tě uzdraví, tak u něho to bylo naopak. Ten se tak dlouho pozoroval a vsugerovával si všemožné nemoci, až opravdu vážně onemocněl. Bohužel tedy pro něj. Na štěstí snad vše dopadlo dobře a problém je zažehnán.

Další velmi zábavnou kategorií  je kategorie stálých stěžovatelů.

Ti by si u mě v kanceláři nejraději stěžovali na vše. Většinou marně.

Tato kategorie je ještě dobrá. Jejich stížnosti míří spíše na nedostatek inventáře, že jim někdo udělal bordel v šatně, že zase není v automatu Coca-Cola, že je v kuchyni moc zima, nebo moc teplo. Řekněme relativně neškodné stížnosti.

Druhá kategorie stěžovatelů, ta horší, to jsou ti, kteří si myslí, že pracují jen oni a všichni ostatní se flákají. Takže jejich kritika a stěžování je velmi konkrétní. Proč ta nic nedělá? Proč mi nepomohl, když já mu minulý týden pomohl 2x? Viděl jste, už šel zase hulit…a já musím dělat za něj. Kvůli němu mám přesčasy, protože dělám věci za něj, atd…

Tito zaměstnanci už začínají být pro kolektiv velmi nebezpeční. Jsou rušivými elementy.  Tím, jak pomlouvají všechny a všude, tvoří v kolektivu nervozitu a strach. Jednu takovou jsem před časem v kuchyni měl. Díky Bohu již zdobí jinde.

Ještě je jedna kategorie a mnohem horší. Tedy  kategorie takzvaných permanentních kverulantů. Tedy lidí, kteří hledají zlo a problém i tam, kde není.

Ti na otázku jak se máte? Odpovídají, proč, chcete mě vyhodit? Každé dobro jednotlivce, nebo organizace vnímají naprosto obráceně. Ve všem, i v tom pozitivním hledají negativa.

Přidáte-li ,,mu,, peníze ani nepoděkuje. Hmmm, to nám určitě přidali proto, aby nemuseli platit daně. Stejně nám to dali jen proto, aby ušetřili. Atd…, u těchto lidí je vše špatně. Všechny směrnice, nařízení, GDPR, předpisy - řeší s právníky.

Protože jediný smysl, proč jim to vše dávám podepsat je, abych je mohl na něčem načapat a následně vyhodit. Nechápou smysl, že existuje nějaká bezpečnost práce, že směrnice jsou od toho, aby nás někam posouvaly, aby zvyšovaly hodnoty společnosti a především hodnotu naší vlastní.

Fuj. Neuvěřitelný. Tito lidé jsou pro zdravě fungující kolektiv velmi nebezpeční a jsem na sebe pyšný, že už nikoho takového ve svém týmu nemám.

A je znát, že kolektiv ožil. Lidi nejsou tolik ovlivněny kverulanty. Zmírnila se fluktuace a zlepšily se výkony a atmosféra.

 

Takže zbývá kategorie poslední a to jsou normální kuchaři.

Nenechte se zmást. Normální kuchař neexistuje. A to je právě dobře……..

Autor: Radek Pálka | pondělí 18.3.2019 6:00 | karma článku: 0 | přečteno: 614x
  • Další články autora

Radek Pálka

Kam zmizel Michelin?

Ti z vás, kteří sledujete Českou gastronomickou scénu jistě i sledujete restaurace s oceněním nejvyšším, tedy s oceněním Michelin. Co víc by si provozovatelé a slavní šéfkuchaři mohli přát než ocenění Michelin.

4.7.2023 v 19:06 | Karma: 29,32 | Přečteno: 3835x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Končím

Nejedná se o žádný nekrolog, nebo o dopis na rozloučenou. Jen se s tímto slovem ,,KONČÍM,, se v poslední době u kuchařů setkávám čím dál častěji. Jedna věc je, že mnoho kuchařů z oboru odešlo během kovidu. í době u kucha

9.8.2022 v 13:00 | Karma: 29,11 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Proč jsem vydal knihu?

Lidé si vydávají knihy z mnoha různých důvodů. U mě to byla mimo jiné touha tu něco po sobě zanechat, ne jen proběhnout životem a pak navěky zmizet.

5.11.2021 v 10:13 | Karma: 6,45 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Radek Pálka

Zvěřinové hody bez zvěřiny

Mým dávným přáním, ještě z dob totality bylo jít pracovat do zahraničí.Měl jsem štěstí, že ještě když jsem pracoval u Durana, tak oba hlavní kuchaři, jak Jirka Syrový, tak zástupce Zdeněk Trunec

4.10.2021 v 8:33 | Karma: 23,37 | Přečteno: 552x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Svět se zbláznil

Covid nám přinesl mnohé, ale zatím nevidím nic pozitivního. Chvíli jsem doufal, že vše okolo pandemie zlomí vaz vládě Andreje Babiše, ale jak to tak vypadá, ani to se nestane.

29.7.2021 v 14:29 | Karma: 46,01 | Přečteno: 13370x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  8:38

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3439x
Jmenuji se Radek Pálka a vítám vás na svém blogu o vaření, kuchyni, gastronomii a tak obecně.

Jak to začalo.....

Někde v mých 6-7 letech si rodiče vzali do hlavy, že strašně chci být kuchařem :-). 

Moje mamka byla vyučenou cukrářkou. Avšak po vyučení cukrařinu dělala jen velmi krátce a když přišla v roce 1971 do jiného stavu s bratrem, přestala cukrařinu dělat profesionálně a již se k tomu nikdy naplno nevrátila. 

Nicméně v osmdesátých letech si mamka tajně doma přivydělávala pečením dortů na zakázku. A já, jako dnešní dítě z reklamy jsem se kolem ní motal a asi tím si všichni vzali do hlavy, že kuchařina mě strašně baví a že nic jiného vlastně ani dělat nechci :-). 

Zvláštní je, že pokud je člověku něco dlouhodobě podsouváno, tak tomu začne věřit.  Na konec jsem byl i já tím, který začal říkat, že si od dětství přeje být kuchařem. Možná tomu i tak bylo. Já vlastně ani nevím.

Každopádně se tak i přes některé komplikace stalo a jsem tomu rád.  A z nutnosti je životní láska.

Upřímně láska na první pohled to úplně nebyla.

Díky sametové revoluci v roce 1989 jsem sice nastoupil do chrudimské hotelové školy, ale na příbuzný obor řezník. 

No, nebudu rozebírat má studia. Ale řezníkem jsem se po pár peripetiích vyučil a rok na to jsem udělal rozdílové zkoušky a vyučil se i kuchařem. 

Mým štěstím bylo, že jsem hned po vyučení nastoupil do Restaurantu Grill Duran v Hradci, Králové, kde jsem nejprve řezničil a postupně se přibližoval do kuchyně, až jsem bourání masa úplně pověsil na hřebík. 

Mým druhým největším životním štětím /první je moje manželka/ bylo, že jsem měl to štěstí a dostal jsem se do kuchyně v Duranu, kde vládl tehdy asi třicetiletý šéfkuchař Jiří Syrový.

A díky němu a díky jeho přístupu ze z nutnosti stala LÁSKA NA CELÝ ŽIVOT.

www.sefkucharuvdenik.cz

Seznam rubrik