Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta na Zanzibar - Hakuna matata - díl čtvrtý

HAKUNA MATATA, tak tahle dvě slova vás na Zanzibaru budou provázet po celý čas. Hakuna Matata - jinými slovy, v pohodě, žádný stres, klííííd.

V dnešní době jsou slova Hakuna matata o to víc známá, protože je proslavily kreslené filmy se Lvím králem od Disneyho. Ale přesto, že jsem byl na Zanzibaru dávno před těmito povedenými filmy, tak i tak Hakuna matata byla fráze více než populární a často používaná.

Možná je to typické pro tyto africké národy. Asi na ně působí to horko, a tak, podobně třeba jako ve Španělsku, kde se používá jejich maňána a s tím, co by se mohlo udělat dnes si nedělají hlavu, tak podobně k některým aktivitám přistupují afričánci s jejich Hakuna matata.

Jak jsem v předchozí části psal o tom, že si musím vždy vše vyzkoušet na vlastní kůži, a když jdu na snídaně, musím tam být první, abych to zažil se vším všudy, tak v Africe mě to poměrně rychle přešlo.

Jedna z mých prvních ranních směn započala opravdu velmi brzy a tak se stalo, že jsem byl v kuchyni úplně první. Na recepci jsem si vyzvedl klíče, odemkl kuchyň rozsvítil, ztuhl a začal couvat.

Chvíli jsem měl mžitky před očima a přemýšlel jsem, jestli jsem skutečně v práci, nebo jestli náhodou nejsem ve snu návštěvníkem pražské ZOO.

Kuchyně ležela cca 100 metrů od pobřeží Indického oceánu. Dveře úplně netěsnily. Hlavně tedy dole a tak se stávalo, že přes noc do kuchyně nalezla kde jaká havěť, která se v okolí vyskytovala. Takže když jsem rozsvítil, na podlaze byly desítky krabů, ještěrky a několik hadů.

Jak jsem tam stál jako solný sloup a snažil si marně vzpomenout, která z těch potvor je jedovatá a co vše mi můžou udělat, tak naštěstí přišli do práce první kuchaři, kterým tito živočichové byli naprosto ukradení.

S příchodem personálu začaly potvůrky zdrhat z kuchyně. A ten kdo to nestihl, toho ….. jak bych to tak kulantně řekl, aby se ochránci přírody neurazili? No zkrátka domorodci zbylé kraby chytli za klepeta, ta jim utrhli a hodili do koše.

Jednou jsem byl dokonce svědkem, jak ráno přišel do práce barman, a protože jsem na něho čekal, aby mi dal chlazenou vodu, tak jsem viděl, jak otevřel skříňku a tam na něho koukala Mamba zelená. No ve mě by se krve nedořezal.

Jestli jsem se kdy v životě bál, tak to bylo právě teď. Vždyť se jedná o nejjedovatějšího hada?!.

Ale domorodec? Hakuna matata. Mambu chytil holýma rukama, utrhnul ji hlavu, hodil do koše a podal mi vodu. Co jako? Hakuna matata. A že já šel do mdlob? Nezájem.

Jak už to v hospitality chodí, pro hosty hotelů se tvoří různé iluze. Každý host by měl mít pocit, je středem vesmíru. Hlavně jedná-li se o pětihvězdičkový hotel.

V resortu, jakým bezesporu Zanzibar je, je třeba hostům dodat maximální dávku exotiky a to i tam, kde běžně není. A když tam není, je třeba ji trochu pomoct.

Na hotelu byl problém, že hosté v rámci polopenze využívali snídaně a večeře, které měli v ceně, ale jen málo turistů využívalo služeb restaurací i v jiných denních časech. Bylo tedy třeba je tak nějak nalákat do restaurací i během dne a donutit je utrácet v restauraci více peněz.

První varianta byla, že se na Pool baru otevřel kuchyňský bar s grilem. Každý den se tam grilovaly krevety, langusty a vše možné mořské potvůrky.

Nápad dobrý. Realita horší. Dovedete si představit grilovat v Africe přes poledne, kdy je na slunci přes 50 stupňů? Hrůza. Já tam osobně vydržel maximálně 3 minuty. To se nedalo. Výborný to bylo v době Ramadanu. Jak ti černoušci nemůžou celý den jíst a pít, tak jsem měl na grilování v záloze vždy 3-4 kuchaře, který jsem průběžně střídal. Jakmile jeden dehydrovaný začal omdlívat, nastoupil druhý.

První se po procitnutí omýval vodou a nabíral síly na další výstup. A tak stále dokola. Jim to ale bylo jedno. Hakuna matata.

Navíc šlo z grilu takové horko, že to ve finále odehnalo i těch posledních pár hostů, kteří by si bývali byli nějaké to jídlo objednali.

Druhým nápadem bylo, že se tedy jídla budou připravovat v kuchyni.

Mým úkolem bylo před polednem upéct nějaké krevety, ryby, nebo jiné speciality.

Chodit s tácem mezi hosty v plavkách a malými degustačními porcemi je lákat do restaurace.

Dopadl jsem podobně jako černoušci, ramadán, neramadán.

V tom vedru to prostě něšlo.

Nehledě na to, že jsem denně rozdal stovky krevet a výsledek minimální.

Třetí pokus, a asi nejoriginálnější byl transparentní nákup čerstvých ryb od místních rybářů přímo před zraky hostů. Šlo o to vyvolat v nich iluzi toho, že to, co jim připravujeme je to nejčerstvější možné a že vlastně čerstvěji to nejde.

Rybáři mi do hotelu vozili pravidelně čerstvě ulovené ryby. A proto, že se jednalo o opravdu velmi chudé rybáře, kteří chytali na udice, každý přivezl to, co zrovna ulovil.

Bývaly to zpravidla malé ryby, mezi 20-30 cm.

Rybáři měli taková drátěná oka, kterými pod žábrami ryby propíchli a na těchto okách mi je vozili. Já jim dal pár šilinků a prázdný drát, který opět následující den naplnili.

S jedním z rybářů jsme se tedy následně domluvili, že mi denně v 10 hodin přiveze čerstvé ryby jako každý den.

Ale už ne do kuchyně, ale nákup se uskuteční na pláži před zraky hostů a já s rybami odejdu přímou cestou ke grilu, kde je rovnou připravíme a tím hosty nalákáme. Iluze dokonalá.

V praxi to vypadalo následovně:

Já se v kuchařském oblečení a v té nejvyšší možné kuchařské čepici jakoby mimochodem procházel po pláži. Údiv hostů nad tím, proč se nabalený šéfkuchař spocený až na pr…. prochází po pláži pojednou vyrušily divné zvuky někde zdáli.

Vrz, vrz, vrz, vrz. Tento podivný zvuk stále sílil, až se po chvíli zpoza palem vyloupl černý vychrtlý rybář na rezavém a zdeformovaném kole. A proto, že převody kola byly plny písku, tak kolo vydávalo ty příšerné zvuky. A již z dálky na mě cosi svahilsky hulákal a já se tvářil že mu rozumím.

Před zraky vyvalených hostů jsme sehráli úspěšně divadlo, jak všemi vjemy kontroluji kvalitu denního úlovku. Rybáře následně vyplácím a s rybami odcházím ke grilu.

Na grilu však již byly připraveny jiné, vykuchané, očištěné a namarinované ryby, které se po chvíli začaly grilovat a vonět po celé pláži.

Kruh s ulovenými rybami se následně odnesl do kuchyně k dalšímu zpracování.

Občas se stalo, že jsme ryby hned nepotřebovali a vykuchané a očištěné se na původním kruhu pověsily do mrazáku na horší časy.

A jak se hodily!!!

Ono se totiž občas stalo, že rybář neměl úspěšný den a ještě před tím, než jsme sehráli naše zinscenované divadlo na téma nákup ryb, rybář za mnou nejprve přijel do kuchyně a se slovy dnes nic jsme museli improvizovat.

V tomto případě se na rezavý nosič kola umístil kruh s již jednou vykoupenými rybami, které se vytáhly z mrazáku. Rybář si udělal větší okruh na kole, aby nebyl na pláži dřív než já.

Já jako již ostřílený ochotník jsem se jako mimochodem procházel po bílé písečné pláži, když tu z dálky vrz, vrz, vrz vrz. Vrzání sílilo a rybář se blížil s denním úlovkem.

Po nějaké době jsme museli prodloužit rybářův okruh, protože napoprvé divadlo s již zmrzlými rybami vypadalo velmi zvláštně a podezřele.

Ryby zkroucené a jak v tom parnu rozmrzaly, tak se z nich kouřilo.

Ale myslím že si toho nikdo nevšiml.

Rybář jako již každodenně dostal svůj příděl šilinků a odjel.

Ten zmetek si nechal zaplatit, i když nic nechytil. Asi ty šilinky bral jako denní gáži ani ne tak za ulovené ryby, ale spíše za herecký výkon. Prostě Hakuna matata.

Když se po čase ukázalo, že indický oceán bude pravděpodobně bez ryb, protože rybář se už vůbec neobtěžovat přijet s kruhem plným ryb a už automaticky si to šinul k mrazáku, tak jsme i tento pokus zrušili a museli uznat, že víc jídel v tomto parnu asi neprodáme.

Naprosto typickým příkladem Hakuna matata byl jejich každodenní kontakt s malárií.

Pamatuji se, že šéfcukrářka byla jednoho dne taková malátná. Evidentně měla horečku a nebyla zkrátka ve své kůži. Na štěstí jsme na hotelu měli vlastní zdravotnické středisko a tak paní doktorka píchla milou kolegyni do prstu a po chvíli mi přišla oznámit, že má kolegyně malárii.

Já fakt do té doby netušil co to malárie je. Z Čech jsem tušil, že se jedná o velmi vážnou nemoc, která se u nás velmi obtížně léčí. Teprve tam jsem pochopil, že léčí složitě proto, že ne, že by nebyly léky, ale u nás málokdo předpokládá, že by malárii měl.

Když jsem se tedy setkal s člověkem malárií nemocným, já mě totální panický strach se na něho jen podívat. Natožpak sáhnout. Teprve časem jsem pochopil, že vlastně malárii, která se objeví takto záhy je snadné velmi rychle vyléčit.

Paní doktorka okamžitě nasadila antimalarika a prakticky do druhého dne bylo po nemoci.

Sám jsem se o tom přesvědčil na vlastní kůži, když jsem si malárii sám prodělal.    Píchnutí do prstu, diagnóza, léčba a zpět do práce. Čili Hakuna matata.

Sám ve stylu Hakuna matata neumím žít ani pracovat. Nerad nechávám věci na druhý den a nerad nedotahuji věci do konce. Já jsem opakem Hakuna matata a v zásadě lidi s touto filozofií nemám moc rád.

Na druhou stranu, když někdo žije v Africe v hliněném domečku bez vody a elektřiny, dostává 30 dolarů měsíčně, se kterými musí uživit rodinu a který je denně vystaven riziku, že ho něco kousne nebo uštkne, nebo zrovna nebude zaměstnán v hotelu s lékařskou službou, kde mu v případě nákazy malárií podají zdarma léky, tomu asi nic jiného než Hakuna matata nezbývá.

Text písně z filmu Lví král:

Hanu matata

Ta dvě slovíčka zněj

Hakuna matata

není nápad zlej

 

Vše co tě trápí rychle za hlavu dej

Tohle učení tě odmění

Hakuna matata

 

Radek Pálka

Šéfkuchařův deník

 

Autor: Radek Pálka | čtvrtek 13.12.2018 6:00 | karma článku: 19,63 | přečteno: 778x
  • Další články autora

Radek Pálka

Kam zmizel Michelin?

Ti z vás, kteří sledujete Českou gastronomickou scénu jistě i sledujete restaurace s oceněním nejvyšším, tedy s oceněním Michelin. Co víc by si provozovatelé a slavní šéfkuchaři mohli přát než ocenění Michelin.

4.7.2023 v 19:06 | Karma: 29,32 | Přečteno: 3834x | Diskuse| Cestování

Radek Pálka

Končím

Nejedná se o žádný nekrolog, nebo o dopis na rozloučenou. Jen se s tímto slovem ,,KONČÍM,, se v poslední době u kuchařů setkávám čím dál častěji. Jedna věc je, že mnoho kuchařů z oboru odešlo během kovidu. í době u kucha

9.8.2022 v 13:00 | Karma: 29,11 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Proč jsem vydal knihu?

Lidé si vydávají knihy z mnoha různých důvodů. U mě to byla mimo jiné touha tu něco po sobě zanechat, ne jen proběhnout životem a pak navěky zmizet.

5.11.2021 v 10:13 | Karma: 6,45 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Radek Pálka

Zvěřinové hody bez zvěřiny

Mým dávným přáním, ještě z dob totality bylo jít pracovat do zahraničí.Měl jsem štěstí, že ještě když jsem pracoval u Durana, tak oba hlavní kuchaři, jak Jirka Syrový, tak zástupce Zdeněk Trunec

4.10.2021 v 8:33 | Karma: 23,37 | Přečteno: 552x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Radek Pálka

Svět se zbláznil

Covid nám přinesl mnohé, ale zatím nevidím nic pozitivního. Chvíli jsem doufal, že vše okolo pandemie zlomí vaz vládě Andreje Babiše, ale jak to tak vypadá, ani to se nestane.

29.7.2021 v 14:29 | Karma: 46,01 | Přečteno: 13370x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12

Lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého asistenta ze...

Vyberte si jednotku a pozici. Ukrajina se snaží nalákat nové rekruty

24. dubna 2024  10:01

Daleko od zákopů, v nových centrech po celé Ukrajině, nabízejí civilní náboráři vyzbrojení...

KOMENTÁŘ: Na vině je přece vždycky žena... Feriho případ odstartoval změny

24. dubna 2024

Premium Tři roky nepodmíněně a zaplacení odškodného třem obětem. Takovým potvrzením rozsudku v pondělí...

Opilá policistka, která zaklekla dívku před klubem, nijak potrestaná nebyla

24. dubna 2024  9:55

Policista, který v únoru na pražském Smíchově brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku, byl zproštěn...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3439x
Jmenuji se Radek Pálka a vítám vás na svém blogu o vaření, kuchyni, gastronomii a tak obecně.

Jak to začalo.....

Někde v mých 6-7 letech si rodiče vzali do hlavy, že strašně chci být kuchařem :-). 

Moje mamka byla vyučenou cukrářkou. Avšak po vyučení cukrařinu dělala jen velmi krátce a když přišla v roce 1971 do jiného stavu s bratrem, přestala cukrařinu dělat profesionálně a již se k tomu nikdy naplno nevrátila. 

Nicméně v osmdesátých letech si mamka tajně doma přivydělávala pečením dortů na zakázku. A já, jako dnešní dítě z reklamy jsem se kolem ní motal a asi tím si všichni vzali do hlavy, že kuchařina mě strašně baví a že nic jiného vlastně ani dělat nechci :-). 

Zvláštní je, že pokud je člověku něco dlouhodobě podsouváno, tak tomu začne věřit.  Na konec jsem byl i já tím, který začal říkat, že si od dětství přeje být kuchařem. Možná tomu i tak bylo. Já vlastně ani nevím.

Každopádně se tak i přes některé komplikace stalo a jsem tomu rád.  A z nutnosti je životní láska.

Upřímně láska na první pohled to úplně nebyla.

Díky sametové revoluci v roce 1989 jsem sice nastoupil do chrudimské hotelové školy, ale na příbuzný obor řezník. 

No, nebudu rozebírat má studia. Ale řezníkem jsem se po pár peripetiích vyučil a rok na to jsem udělal rozdílové zkoušky a vyučil se i kuchařem. 

Mým štěstím bylo, že jsem hned po vyučení nastoupil do Restaurantu Grill Duran v Hradci, Králové, kde jsem nejprve řezničil a postupně se přibližoval do kuchyně, až jsem bourání masa úplně pověsil na hřebík. 

Mým druhým největším životním štětím /první je moje manželka/ bylo, že jsem měl to štěstí a dostal jsem se do kuchyně v Duranu, kde vládl tehdy asi třicetiletý šéfkuchař Jiří Syrový.

A díky němu a díky jeho přístupu ze z nutnosti stala LÁSKA NA CELÝ ŽIVOT.

www.sefkucharuvdenik.cz

Seznam rubrik